în aşteptare #1. (10.01.2011)

În lumina slabă a camerei sale, dar, mai ales, în lumina tuturor celor întâmplate, îşi aştepta sfârşitul. Avea să vină, ca aproape tot ce i s-a întâmplat lui, în totalitate normal, chiar banal şi vechi. Ca şi ziua aceea în care, întorcându-se acasă de la câmp, îşi ducea în căruţă soţia moartă. A murit în câteva secunde, fulgerată. Îşi aduce aminte cu groază, dar mai ales cu ruşine, de ziua aceea şi de privirle curioşilor în căruţă, unde, puţin schimbată la faţă, stătea întinsă femeia de care îl lega până atunci o viaţă. Viaţa care îl lega de acea femeie din care sufletul a încetat de ceva timp să mai fumege.
[citeşte continuarea...]


Autor: Jerome K. Jerome
Titlu: Trei într-o barcă (fără a mai socoti şi câinele)
Editura: Univers
Anul apariţiei: 2009
Colecţia: Cotidianul Literatura
Nota: 8/10

Trei într-o barcă e un roman de aventură în care Jerome K. Jerome îmbină cu măietrie ironia fină, autoironia şi tragicul într-o poveste care a atras atenţia mai multor generaţii. Când îl citeşti, ai plăcuta impresie că în faţa ta se destăinuie un adolescent pentru care totul acţionează împotriva lui, dar care răzbate tocmai prin faptul că nu e grav şi tratează întâmplările cu mult umor. Cu toate acestea, există momente în care gravitatea pune stăpânire pe autorul cu suflet de adolescent şi povesteşte experienţe cu adevărat dramatice.
Primul lucru care o să te atragă la Trei într-o barcă e felul în care se leagă povestea călătoriei de amintiri amuzante, care stârnesc râsul şi celui mai crispat dintre cititori. Umorul de situaţie e adesea atât de
puternic, iar ironia e dusă de multe ori la cote dintre cele mai înalte, încât te captivează. Şi ar putea să devină plicticos dacă Jerome K. Jerome ar fi ironic doar cu celelalte personaje, dar există câteva pasaje în care îşi alocă aceeaşi porţie de ironie grea şi propriei persoane. Asta îl face savuros şi extrem de inteligent, pentru că doar un om inteligent e capabil de ironie.
Redau mai jos două pasaje care mi-au plăcut în mod deosebit. Primul e serios şi are meritul de a explica viaţa într-un fel simplu şi pe înţelesul tuturor, iar al doilea e amuzant din cale afară şi arată felul în care e scrisă cartea.
  • Câţi oameni, în această călătorie, nu-şi încarcă barca până la refuz cu o mulţime de lucruri nefolositoare, balast pe care ei îl socotesc esenţial pentru plăcerea şi confortul călătoriei; astfel, barca e veşnic în primejdue să se scufunde!
  • Întotdeauna mi se pare că muncesc mai mult decât s-ar cuveni. Nu că aş avea obiecţii împotriva muncii, ferit-a sfântul! Munca mă fascinează: sunt în stare să stau ceasuri întregi şi să mă uit la cei ce robotesc. Mi-e dragă munca şi gândul de-a scăpa de ea îmi înfrânge inima.
Cei trei sunt veritabili fâstâciţi, câinele e la rândul lui un ciudat, dar împreună fac o echipă grozavă. Jerome K. Jerome, ca şi în carte, vâsleşte în viaţă cu multă tenacitate şi mult umor, pescuind glume dintre cele mai bune, dar şi triste poveşti. O carte care merită citită fiindcă prezintă o nouă perspectivă asupra vieţii, salvatoare şi eliberatoare.

3 comentarii

  1. Lumi Cris spune:
  2. :)) ştiam cel de-al doilea citat de mult. e amuzant, într-adevăr. şi m-ar cam caracteriza destul de bine pe mine, în ultimul timp.
    eu am cartea asta acasă în versiune originală, adică în engleză, dar încă nu am apucat să o citesc... însă mi-ai trezit curiozitatea :)

     
  3. Lumi Cris, cartea asta chiar merita citita. Vei rade destul de mult citind-o:)!

     
  4. Lumi Cris spune:
  5. I hope so, then! First thing to do on next holiday week :)

     

Trimiteți un comentariu

Adresa de email (abonarea trebuie confirmata):

O colecţie de obsesii, pasiuni şi frământări din mine, un loc pe care îl cizelez şi-l modelez permanent după firea mea schimbătoare, o oglindă difuză a ceea ce-am fost şi încerc să fiu. Un blog scris nu atât pentru a fi citit, dar pentru plăcerea nebună de a fi scris. [detalii]
A apărut o eroare în acest obiect gadget